Po licznych pytaniach od naszych zmotoryzowanych rodaków w Holandii oraz licznych akcjach holenderskiej policji (ostatnio nawet we współpracy z polską policją), postanowiliśmy dowiedzieć się u źródła, jakie są warunki jeżdżenia polskimi samochodami po holenderskich drogach i na co musimy uważać, żeby nie mieć żadnych nieprzyjemności związanych z nieplanowanymi zatrzymaniami a co za tym idzie – wydatkami. Napiszemy też pokrótce, co można zrobić, aby uniknąć płacenia przynajmniej na część roku lub na okres zatrudnienia w Holandii.

Zanim jednak zaczniemy, musimy podzielić zainteresowanych na 2 grupy:

  • Osoby zameldowane w Holandii
  • Osoby niezameldowane w Holandii

Dlaczego dzielimy posiadaczy auta w ten sposób? Podstawą płacenia podatku drogowego jest użytkowanie holenderskich dróg oraz zamieszkiwanie w Holandii. Pierwsza pozycja jest oczywista, co do drugiej należałoby wytłumaczyć co Belastingdienst traktuje jako zamieszkiwanie. W przypadku podatku dochodowego sprawa jest prosta – mieszkamy w Holandii jeśli jesteśmy zameldowani. Jeśli chodzi o podatek drogowy, sprawa ma się inaczej. Jeżeli jesteśmy zameldowani, to mieszkamy w Holandii dla Belastingdienst. Jeśli nie jesteśmy zameldowani, lecz przebywamy na terenie Holandii dłużej niż 4 miesiące, to również jesteśmy uznani za mieszkańców, co przekłada się na obowiązek płacenia podatku drogowego w przypadku posiadania auta na terenie Niderlandów. Skąd fiskus wie ile jesteśmy w Holandii? Prawie wszyscy pracujemy, pobieramy dodatki lub jesteśmy partnerami fiskalnymi. To oznacza, że mamy przyznany BSN (numer Sofi), czyli widniejemy w ewidencji i wiadomo, kiedy przyjechaliśmy do Holandii. Jak zatem wygląda sytuacja w dwóch powyższych przypadkach?

Osoby zameldowane w Holandii

Na początek coś, co Was nie ucieszy: tak – musimy płacić. Każdy użytkownik holenderskiej infrastuktury drogowej musi płacić podatek drogowy. Wyjątkiem jest sytuacja, w której jesteśmy zameldowani w Holandii i korzystamy z auta z innymi blachami niż holenderskie, przez okres nie dłuższy niż 2 tygodnie. Żeby wszystko było legalnie, musimy poprosić Belastingdienst o pozwolenie. Możemy to zrobić elektronicznie za pomocą formularza na stronie www.belastingdienst.nl. Jest on dostępny w 2 wersjach językowych: holenderskiej oraz angielskiej. W praktyce niewiele nam to pomoże, gdyż większość z nas przyjechało tu na dłużej i 2 tygodnie nie zmieni wiele. Jeśli więc planujemy zostać na dłużej w Holandii oraz chcemy bez zmartwień jeździć po holenderskich drogach, to warto złożyć zeznanie w Belastingdienst i po prostu zacząć płacić. Możemy to zrobić za pomocą formularza na stronie Belastingdienst, wysyłając go pod adres:

Belastingdienst/Centrale administratieve processen
Postbus 9047
7300 GJ Apeldoorn

Osoby niezameldowane w Holandii

Ci z nas, którzy nie mają meldunku w Holandii i przebywają tu krócej niż 4 miesiące nie muszą płacić, przynajmniej do czasu upłynięcia tego okresu. Pamiętajmy, że chodzi tu o okres przebywania a nie okres, przez jaki jeździmy po holenderskich drogach samochodem na polskich blachach. Jeśli więc dopiero co sprowadziliśmy auto ale mieszkamy tu już na przykład pół roku, to i tak mamy obowiązek płacenia podatku drogowego (chyba, że korzystamy z niego tylko 2 tygodnie, to możemy dostać na ten okres zwolnienie z podatku tak, jak  w wypadku osób zameldowanych).  Jeśli jednak chcemy używać auta dłużej niż 2 tygodnie, to będziemy musieli złożyć zeznanie w ten sam sposób, jak jest to opisane powyżej.

Zwolnienie z podatku drogowego na podstawie prawa międzynarodowego

Ci z nas, którzy nie są zameldowani w Holandii mają szansę na uzyskanie zwolnienia z płacenia podatku drogowego na podstawie prawa międzynarodowego. Aby uzyskać takie zwolnienie należy spełniać kilka warunków i złożyć o nie wniosek do Belastingdienst. Należy zdawać sobie z tego sprawę, że nie wszystkie wnioski są rozpatrzane pozytywnie. W przypadku odrzucenia wniosku, jeśli nie płaciliśmy podatku drogowego, musimy zacząć go płacić.

Dowiedz się więcej na ten temat.

Dodatkowe informacje

Podatek drogowy płacimy co kwartał a jego wysokość jest obliczana na podstawie wagi auta (pojemność silnika nie ma tu znaczenia tak, jak to jest w Polsce) oraz rodzaju paliwa (diesle są dużo droższe od silników benzynowych)

Jeżeli chcemy jeździć zgodnie z holenderskim prawem, musimy płacić ale nie musimy przerejestrowywać auta na „żółte blachy”. Dla Belastingdienst nie ma znaczenia też czy samochód należy do nas, do członka naszej rodziny, który mieszka w Polsce, czy też jest autem firmowym. Jeżeli bierzemy auto w leasing, to możemy powiadomić firmę wypożyczającą, że będzie ono używane w Holandii i zapytać kto pokryje koszta związane z podatkami. My osobiście nie mamy doświadczenia czy firmy leasingowe godzą się pokrywać koszta podatku drogowego więc będziecie musieli przekonać się sami, jeśli ta sytuacja Was dotyczy. Faktem jest, że leasing w Polsce jest tańszy więc i tak się to opłaca. Dodatkowo jeżdżąc autem na polskich blachach oszczędzamy na ubezpieczeniu, które jest znacznie tańsze w Polsce niż w Holandii. Musimy jedynie być pewni, że pokrywa ono również sytuacje poza granicami Polski.

BPM

Kolejnym podatkiem, o którym dobrze wiedzieć, jest BPM. Jest to jednorazowa opłata dla samochodów nowych w obiegu holenderskim (nowe oraz zagraniczne auta) i w przypadku samochodów osobowych jej wysokość jest zależna od ilości wydalanego przez pojazd dwutlenku węgla a jeśli chodzi o motory, samochody dostawcze i kampery – od wartości katalogowej. BPM płacimy przy okazji importu pojazdu do Holandii a co za tym idzie, zarejestrowania go na żółte blachy. Zgodnie z przepisami powinno się też go zapłacić przy okazji rozpoczęcia płacenia podatku drogowego za samochód z nieholenderskimi tablicami.

Jak widzicie obowiązek płacenia podatku drogowego jest kwestią czasu i omija jedynie osoby przebywające w Holandii krócej niż 4 miesiące oraz tych, którzy otrzymali pozytywną decyzję odnośnie zwolnienia na podstawie prawa międzynarodowego. Pozostali kierowcy polskich samochodów powinni płacić, jeżeli chcą jeździć ze spokojem i bez obawy, że zostaną zatrzymani przez policję lub służbę celną. Jeśli jednak chcemy spróbować szczęścia i jeździć nie płacąc, musimy się liczyć z tym, że kiedy nas złąpią, to w wielu przypadkach będziemy musieli zapłacić podatek za okres od naszego pojawienia się w Holandii do dzisiaj nawet jeżeli wtedy nie mieliśmy jeszcze auta (chyba że uda nam się udowodnić od kiedy jeździmy po holenderskich drogach swoim samochodem).

 

Polskie auto w Holandii
Tagi:    

Komentarze 164 thoughts on “Polskie auto w Holandii

  • Listopad 28, 2018 z 5:12 pm
    Permalink

    Dzień dobry, jestem od niedawna w Holandii i nie wiem jak zacząć opłacać mój samochód skąd wziąć odpowiedni formularz i jakie będą kroki po kolei. Zależy mi również żeby sprawę załatwić przez internet czy to możliwe?

    Powtórz
    • Listopad 29, 2018 z 10:58 am
      Permalink

      Witam,
      Aby zacząć opłacać podatek drogowy potrzebujemy tego formularza. Należy go wypełnić i podpisać a następnie, wraz ze skanem dowodu rejestracyjnego, wysłać pod adres:
      Belastingdienst/Centrale administratieve processen
      Postbus 9047
      7300 GJ Apeldoorn
      W ciągu 5-6 tygodni dostanie Pani decyzję i rachunek. Niestety nie można tego zrobić przez internet.
      Pozdrawiam

      Powtórz
  • Listopad 25, 2018 z 6:46 pm
    Permalink

    Witam , chciałbym wstrzymać opłacanie podatku drogowego , ponieważ auto na stałe wraca do Polski skąd wziąść odpowiedni formularz ? dziekuje za pomoc .

    Powtórz
    • Listopad 27, 2018 z 9:27 am
      Permalink

      Witam,
      Link do odpowiedniego formularza tutaj.
      Pozdrawiam

      Powtórz
  • Listopad 22, 2018 z 6:57 pm
    Permalink

    Dzień dobry. Proszę o pomoc w mojej sytuacji, mam pytanie którego chyba jeszcze nikt tutaj nie zadał. W Holandii pracuje od połowy sierpnia i będę pracował prawie do połowy grudnia tego roku co daje mi prawie cztery miesiące pracy po których muszę zacząć płacić podatek drogowy. Jednakże po tym okresie wyjeżdżam do Polski a pracę w Holandii zacznę znowu dopiero trzeciego stycznia. Czy z racji tego, że umowa o prace pod moją nieobecność bedzie rozwiązana przez agencję pracy a a przez cały okres przebywania w holandii nie mam meldunku oraz z powodu rozpoczęcia się nowego roku kalendarzowego oraz podpisania nowej umowy o prace 3ciego stycznia znowu bede mógł jeździć spokojnie w Holandii moim Polskim samochodem przez 4 miesiące licząc od stycznia 2019 roku ? Z góry dziękuję i pozdrawiam. M.

    Powtórz
    • Listopad 24, 2018 z 11:50 am
      Permalink

      Witam,
      Rozpoczęcie roku kalendarzowego nie „zeruje” okresu przebywania w Holandii. Jeżeli w ciągu ostatnich 6 miesięcy przebywaliśmy w Holandii minimum 4 miesiące, to jesteśmy zobowiązani do zamaldowania się a co za tym idzie płacenia podatku drogowego.
      Pozdrawiam

      Powtórz
  • Listopad 22, 2018 z 12:36 pm
    Permalink

    Witam.
    Zakupiłem samochód w Holandii który od 5 lat jeździł po Holenderskich drochach lecz właściciel nie opłacał podatku drogowego.
    Jeżeli zostaną te same tablice rejestracyjne możliwe jest to że belasting każe mi również płacić za lata w których samochód poruszał się po drogach?

    Powtórz
    • Listopad 24, 2018 z 11:53 am
      Permalink

      Witam,
      Tak, jest to możliwe. W takiej sytuacji może się Pan odwołać od decyzji, jeżeli jest Pan w stanie udowodnić, że auto nie należało do Pana i że Pan z niego nie korzystał.
      Pozdrawiam

      Powtórz
  • Listopad 18, 2018 z 1:07 am
    Permalink

    Witam jestem w hollandii prawie od 3 lat nabylem samochud na pl tablicach okolo 4 tygodni temu. Gdzie mam sie zglosic do jakiego urzedu zeby wszystko prawnie bylo wporzadku?

    Powtórz
    • Listopad 24, 2018 z 11:58 am
      Permalink

      Witam,
      Należy złożyć zeznanie do podatku drogowego i wysłać do Belastingdienst. Link do formularza zeznania podatku drogowego dla pojazdów z zagranicznymi tablicami umieścłem tutaj.
      Do powyższego formularza należy załączyć kopię dowodu rejestracyjnego i wysłać pod adres:
      Belastingdienst/Centrale administratieve processen
      Postbus 9047
      7300 GJ Apeldoorn
      Pozdrawiam

      Powtórz
  • Listopad 16, 2018 z 11:28 am
    Permalink

    Witam serdecznie Panie Tomku,
    Przeczytałem wszystkie komentarze i chciałbym podsumować pewne interesujące mnie kwestie oraz dopytać:
    1. Będę zameldowany w Holandii w grudniu np. 15.12.2018r. Kolejnego dnia wysyłam dokumenty o chęci płacenia podatku drogowego i czekam na ich odpowiedź pocztą i wyliczenie wysokości podatku. Prawdopodobnie potrwa to kilka dni i a do czasu uiszczenia opłaty od momentu meldunku nie mam opłaconego podatku drogowego. Czy w takim przypadku w momencie kontroli policji wystarczy, że im pokażę np dowód wysłania pocztą dokumentów niezbędnych do rozpoczęcia płacenia podatku drogowego (w tym momencie to oczywiste że czekam na kwitek który dopiero mogę opłacić jak będę znał kwotę – teoretycznie policja powinna zrozumieć). Chyba że konieczne jest tak jak już wspomniano złożenie wniosku o zwolnienie płacenia podatku drogowego na okres 2 tygodni od zameldowania? Czy w praktyce ma sens składania tego wniosku? Jeżeli tak to kiedy mam to zrobić? Zakładając że zameldowany będę 15.12.2018r to kiedy taki wniosek im wysłać?

    2. Autem przyjechałem z Polski jakieś 3 tygodnie temu i z tego co widzę jest obowiązek przerejestrowania auta – ile mam na to czasu od momentu zameldowania? Chciałbym uniknąć opłacania podatku BPM w momencie przerejestrowania auta i mając już decyzję o umorzeniu BPM dopiero bym przerejestrował auto. To jednak może trochę potrwać

    3. Z odpowiedzi wynika również, że ostatecznie w praktyce przerejestrowanie auta nie jest konieczne ( w sensie nie przerejestrowanie auta nie powoduje że naliczane są kary itp bo najważniejsze jest opłacanie podatku drogowego).

    4. Podatek BPM – spełniam wszystkie kryteria aby mi go umorzono i wiem że mam na złożenie wniosku rok od meldunku. W związku z punktem 3 prawdopodobnie będę chciał zostawić polskie tablice ale czy na wszelki wypadek nie zebrać tych dokumentów i czy nie wysłać wniosku o umorzenie BPM? Chodzi mi o to że o ile się nie mylę gdy zmienią się przepisy na bardziej skuteczne w ściąganiu podatku BPM a minie rok od zameldowania to nie będę miał szansy na złożenie wniosku o umorzenie tego podatku i będę musiał go zapłacić.
    4a. W jakim języku muszą być dokumenty do uzyskania umorzenia podatku? Polskim? Holenderskim? Angielskim? Jeśli w obcym języku to ile może kosztować przetłumaczony komplet takich dokumentów?
    4b. Czy złożenie wniosku o umorzenie podatku BPM jest jednoznaczne, że w momencie gdy otrzymam decyzję że mi go umorzono muszę przerejestrować pojazd? Chodzi mi o to czy mogę go zostawić na polskich blachach czy nie a mieć w ręku decyzję o umorzeniu na w razie czego np. gdy przepisy się zmienią np za 2 lata i będą ściągać BPM skutecznie od każdego. Wolałbym zostawić polskie blachy ponieważ auto za jakieś 2 lub 3 lata planuję odsprzedać bratu w Polsce.
    4c. Czy w ogóle zakładając że i tak nie przerejestruje pojazdu (chociaż jeszcze nie wiem) to czy muszę się przejmować podatkiem BPM, czy ma on po prostu tylko sens w przypadku przerejestrowania pojazdu?
    5. Rozumiem że na przeglądy auta muszę co rok zjeżdżać do Polski ponieważ w Holandii nikt mi ich nie zrobi jeśli pojazd miałby polskie blachy.

    Z góry bardzo dziękuję za pomoc

    Powtórz
    • Listopad 24, 2018 z 12:44 pm
      Permalink

      Witam,
      1. Jeżeli już porusza się Pan autem po Holandii, to data rozpoczęcia płacenia podatku drogowego powinna być datą zameldowania (15-12-2018). Zeznanie może Pan złożyć np. 2 tygodnie wcześniej i wpisać datę 15-12-2018 jako datę początkową. Co do kontroli, to nawet w przypadku nałożenia na Pana kary w okresie oczekiwania na decyzję, może się Pan odwołać i kara zostanie anulowana.
      2. Ogólnie powinno się przerejestrować auto jak najszybciej ale niestety nie jestem Panu w stanie podać dokładnego terminu. Co do BPM, to najlepiej jest zrobić właśnie tak, jak Pan napisał – najpierw zwolnienie, później zeznanie BPM. Jeżeli zrobimy to w odwrotnej kolejności, to będziemy musieli zapłacić BPM a po otrzymaniu decyzji o zwolnieniu , odwołać się i po 6 tygodniach BPM dostaniemy z powrotem. Efekt końcowy ten sam ale w pierwszym przypadku nie zamrażamy naszych pieniędzy na koncie Belastingdienst. Dodam, że przy zwolnieniu długo trwa zbieranie potrzebnych dokumentów i jesteśmy zobowiązani do wymeldowania się z Polski.
      3. Tak, w praktyce nie zostają wyciągane żadne kary ale jak zawsze powtarzam – nie wiemy jak będzie w przyszłości.
      4. Jeżeli nawet teraz otrzyma Pan zwolnienie ale złoży Pan zeznanie za więcej niż 12 miesięcy od zameldowania, to nie będzie ono już ważne. Tak czy tak ma Pan 12 miesięcy na załatwienie wszystkich formalności. Później będzie Pan musiał zapłacić.
      4a. Dokumenty muszą być przetłumaczone ale musimy wysłać również oryginały. Co do cen, to polecam zapoznać się z ofertą tłumaczy przysięgłych w Polsce i w Holandii i wybrać lepszą opcję. Sam nie jestem w stanie tego Panu wycenić.
      4b. Zwolnienie z BPM załatwiamy, jeśli chcemy przerejestrować auto na holenderskie tablice. Jeżeli nie chce Pan przerejstrowywać auta, to nie widzę sensu załatwiania zwolnienia.
      4c. Zgodnie z przepisami powinien Pan zapłacić również BPM, jeśli jeździ Pan po holenderskich drogach. Nie jest to jeszcze dopracowane w przypadku zagranicznych pojazdów i cudzoziemcy korzystają z tej furtki. W przypadku przerejestrowania auta na „żółte blachy” sprawa jest jasna i tak czy tak musimy zapłacić BPM, żeby dostać dowód rejestracyjny. Czy w ogóle się nie przejmować? Myślę, że dobrze być na bierząco z przepisami jeśli wykorzystujemy luki prawne, ponieważ w każdej chwili może się to zmienić.
      5. Tak, przeglądy będzie Pan musiał robić w Polsce.
      Pozdrawiam

      Powtórz
  • Listopad 15, 2018 z 2:52 pm
    Permalink

    Witam Panie Tomku , mam pytanie :
    Mieszkam w Holandii już trochę czasu (ponad 2lata) . Chciałbym jednak tu przywieźć samochód który nie dawno kupiłem w Polsce . Oczywiście jak tylko tutaj będzie chce opłacać za niego podatek mrb ( zostając przy polskich tablicach ) , ale czy jak zgłoszę auto będę od razu musiał również opłacić podatek BPM ? Bardzo mnie to zastanawia , ponieważ będę tutaj może jeszcze z rok i trochę płacenie tego BMP mija się z celem moim zdaniem … pytałem wiele osób i mówią mi , że i tak mnie to nie ominie i będę musiał to zapłacić …. Jednak jest to dla mnie troszkę dziwnie jeżeli np zgłoszę wyjazd pojazdu z Holandi po 8 miesiącach , to i tak będę musiał płacić ?
    Jeszcze jedno , pytanko . Jeśli policja mnie zatrzyma i nie będę miał jeszcze z bealastingu decyzji o płaceniu MRB dostanę mandat ? Bardzo prosił bym o odpowiedź . Serdecznie Pozdrawiam Piotr

    Powtórz
    • Listopad 24, 2018 z 12:52 pm
      Permalink

      Witam,
      Dopóki nie złoży Pan osobnego zeznania BPM, nie będą wymagać od Pana jego zapłacenia. Podczas kontroli sprawdzane jest, czy płaci Pan podatek drogowy. Nie spotkałem się jeszcze z sytuacją, w której ktoś płaci tylko mrb i ma problemy, ponieważ nie zapłacił BPM. Proszę jednak pamiętać, że zgodnie z przepisami powinien Pan zapłacić również BPM. Na tą chwilę nie jest to egzekwowane ale nigdy nie wiadomo czy i kiedy się to zmieni.
      W przypadku zatrzymania przez policję w okresie oczekiwania na decyzję nie ma Pan się czego obawiać. Nawet jeżeli dostanie Pan karę, to będzie się Pan mógł odwołać i ją umorzyć. Jeżeli nie wyśle Pan zeznania i zostanie Pan zatrzymany, to już inna sprawa. Wtedy będzie trzeba zapłacić karę.
      Pozdrawiam

      Powtórz
      • Listopad 27, 2018 z 9:35 am
        Permalink

        Małe odświeżenie informacji na ten temat. Zaczęto kontrolować pod kątem BPM także nie możemy więcej traktować powyższej odpowiedzi jako prawdziwej. Jeżeli poruszamy się po Holandii bez opłaconego BPM, to w przypadku kontroli możemy dostać upomnienie a następnie polecenie zapłaty.

        Powtórz
  • Listopad 12, 2018 z 5:45 pm
    Permalink

    Witam
    Mialam poprzednio dwa auta w Holandii na polskich blachach i oplacalam podatek drogowy. Dodam ze jestem zameldowana. Po sprzedaży drugiego auta wstrzymalam placenie wysyłając odpowiedni formularz. Kupilam kolejne auto ale juz nie wznawialam podatku i jeżdżę juz tak jakis czas. Jednak zdecydowalam sie płacić znowu i chce zglosic swoj samochód ale nie od daty kiedy rzeczywiście nim tutaj przyjechalam tylko np od danego miesiaca. Moje pytanie jest, czy po wyslaniu przeze mnie formularza Belasting sprawdzi kiedy dokładnie moj samochód przyjechał do Nl? I naliczy mi podatek od dnia przyjazdu? Dodam również, że niestety załapałam pare mandatów tym samochodem na terenie Holandii. Proszę o odpowiedź
    Pozdrawiam Aneta

    Powtórz
    • Listopad 24, 2018 z 12:56 pm
      Permalink

      Witam,
      Jest możliwe, że podatek zostanie naliczony od początku. W praktyce jednak najczęściej Belastingdienst idzie nam na rękę, jeżeli zgłaszamy się sami więc nie powinna Pani mieć problemów z płaceniem od daty zeznania.
      Pozdrawiam

      Powtórz
  • Listopad 10, 2018 z 8:33 pm
    Permalink

    Hej , Mam pytanie
    Dostalem kontrakt w Hadze, bedzie to forma b2b czyli firma w PL ja uslugi bede swiadczyl instytucji w Holandii . Mam zamiar pojechac do Holandii Polskim samochodem ktory jest w Leasingu czyli nie jest moj. I teraz pytanie :
    1) Nie mam zamiaru sie meldowac bo moja firma bedzie podpisywala umowe z inna firma Polska na swiadczenie uslug w Holandii i zamierzam korzystac z Airbnb . Samochod nie moj bo firmy leasingowej . Co zrobi policja jak mnie capnie ?

    Powtórz
    • Listopad 24, 2018 z 12:58 pm
      Permalink

      Witam,
      W dalszym ciągu jest Pan zobowiązany do płacenia podatku, nawet jeśli auto nie jest Pana własnością.
      Pozdrawiam

      Powtórz
  • Październik 20, 2018 z 8:43 am
    Permalink

    Dzień dobry
    Mam do Pana pytanie odnośnie
    Wynajmuje pokój w Niemczech, nie jestem zameldowany. Jeżdżę od pn-pt swoim autem do pracy do nl 11km. Czy musze odprowadzać podatek z w Holandii?

    Powtórz
  • Październik 16, 2018 z 10:18 pm
    Permalink

    Witam. Jezeli pracuje przez dwa miesiace, 3 -4 razy w roku a auto uzywam w wolne weekendy, czyli raz na dwa tygodnie, tez musze placic podatek drogowy?
    Pozdrawiam

    Powtórz
    • Listopad 24, 2018 z 1:02 pm
      Permalink

      Witam,
      Jeżeli w całym roku porusza się Pani mniej niż 3 miesiące po Holenderskich drogach, to ma Pani szanse na otrzymanie zwolnienia z podatku na podstawie prawa międzynarodowego. W przeciwnym wypadku jeśli w ciągu ostatnich 6 miesięcy przebywała Pani minimum 4 miesiące w Holandii, to musi Pani płacić.
      Pozdrawiam

      Powtórz
  • Październik 16, 2018 z 9:04 pm
    Permalink

    Witam. Pasuje w NL jakos opiekun osob starszych, przez polska agencje (zlecenie) w trybie dwa miesiace . To jest praca 24h x6 dni ,auto stoi , uzywam tylko w wolne weekendy, czy tez musze placic podatek drogowy???
    Pozdrawiam

    Powtórz
    • Listopad 24, 2018 z 1:05 pm
      Permalink

      Witam,
      Odsyłam do odpowiedzi na pytanie od Pani Haliny.
      Pozdrawiam

      Powtórz
  • Październik 7, 2018 z 10:29 am
    Permalink

    Witam
    Mieszkam w NL od półtora roku. Płacę podatek drogowy MRB jeżdżąc autem na polskich blachach. W najblizszym czasie chcę kupić nowe lub max 2 letnie auto w Polsce i jezdzic na polskich numerach ale wysokość BPM to jakaś masakra (2800 do 4000 euro w zaleznosci od auta). Od poczatku posiadam tzw „rulling 30% – czesciowe zwolnienie z podatku dla specjalistow z zagranicy. Kiedyś słyszałem ze na podstawie tego „rullingu” mogę być zwolniony z zapłacenia BPM. Niestety nie moge nic znaleźć na ten temat na stronie belastingu. Może ma Pan wiedzę na ten temat.
    Pozdrawiam

    Powtórz
    • Listopad 24, 2018 z 1:10 pm
      Permalink

      Witam,
      Jeżeli ma Pan działalność gospodarczą w Polsce, to być może kwalifikuje się Pan do zwolnienia z BPM dla zagranicznych pracodawców. Link tutaj. Na formularzu znajdzie Pan wymagania i potrzebne dokumenty.
      Pozdrawiam

      Powtórz
  • Październik 3, 2018 z 5:29 pm
    Permalink

    Witam.jestem zameldowany w nl i w polsce mam samochod na żółtych tablicach ale z polski do hollandi lub z hollandii do polski jeżdżę samochodem na polskich numerach który później stoji pod domem nie używany na czas pobytu w nl.mieszkam jakies 60km od granicy de.czy ja tez musze placic podatek drogowy za ten samochod na polskoch numerach.

    Powtórz
    • Listopad 24, 2018 z 1:12 pm
      Permalink

      Witam,
      Jeżeli jest Pan zameldowany w Holandii, to musi Pan płacić podatek drogowy również za auto z polskimi tablicami.
      Pozdrawiam

      Powtórz
  • Październik 1, 2018 z 12:42 pm
    Permalink

    Dzień dobry. Mieszkałem i pracowałem w Holandii od marca 2017 do lipca 2018 roku. Po tym byłem dwa miesiące w Polsce, kupiłem auto na PL tablicach i wróciłem do Holandii. Obecnie pracuję przez agencję i mieszkam prywatnie, bez możliwości meldunku oraz planuję tu zostać do czerwca 2019 roku. Czy w mojej sytuacji jestem zobowiązany do płacenia podatku drogowego? Jeśli tak, to czy jest możliwość uzyskania zwolnienia z podatku drogowego? (najbardziej rozchodzi mi się o BPM, w przypadku mojego auto to spora kwota).
    Z góry dziękuję za odpowiedz. Pozdrawiam!

    Powtórz
    • Listopad 24, 2018 z 1:17 pm
      Permalink

      Witam,
      Ogólnie w tym przypadku jest Pan zobowiązany do płacenia podatku tak drogowego, jak i BPM. Różnica jest taka, że jeśli złoży Pan tylko zeznanie do podatku drogowego, to nikt nie powinien Panu robić problemów z tytułu BPM. Pragnę zaznaczyć, że zgodnie z przepisami powinno się również zapłacić BPM. Fakt, że nie jest to egzekwowane w tej chwili ale w przyszłości może się to zmienić.
      Pozdrawiam

      Powtórz
  • Wrzesień 29, 2018 z 2:57 pm
    Permalink

    Witam, przebywam na terenie Holandii od 4 lat, auto posiadam tu od 3 na polskich rejestracjach i nie płaciłem wcale przez ten okres podatku drogowego. Teraz kupiłem drugi samochód też na polskich rejestracjach, jeżeli tym drugim przyjadę i mnie złapią to mam lipe? Czy jeśli zechcę opłacać ten drugi to naliczą mi od początku pobytu czy od czasu posiadania drugiego auta?

    Powtórz
    • Listopad 24, 2018 z 1:23 pm
      Permalink

      Witam,
      W przypadku zostania złapanym najprawdopodobniej naliczą Panu podatek od momentu otrzymania BSN. W przypadku dobrowolnego złożenia zeznania do płacenia podatku drogowego Belastingdienst idzie podatnikowi na rękę i naliczają podatek od daty podanej w zeznaniu. Nie powinno być więc problemów w podatkiem naliczonym do tyłu.
      Pozdrawiam

      Powtórz
  • Wrzesień 27, 2018 z 9:44 pm
    Permalink

    Witam..jesli jestesmy zameldowani a chcemy zmienic auto na wieksze To czy musimy kupic auto na zlotych blachach czy mozemy miec Pl i placic podatek drogowy? Jak sie to odnosi do meldunku jest obowiazek przy nim aby auto bylo na holenderskich tablicach czy nie? Pozdrawiam

    Powtórz
    • Listopad 24, 2018 z 1:27 pm
      Permalink

      Witam,
      Zgodnie z przepisami będąc zameldowanym powinniśmy przerejestrować auto na holenderskie tablice. Mimo to wiele osób korzysta z tego, że nie jest to skutecznie egzekwowane i płacą tylko podatek drogowy nie przerejestrowując samochodu (nie płacą więc BPM). Ostateczna decyzja należy jednak zawsze do Was.
      Pozdrawiam

      Powtórz
  • Wrzesień 23, 2018 z 6:21 pm
    Permalink

    Witam. Jak dobrze rozumiem jeśli nie jestem zameldowany (choć teoretycznie po 4 miesiącach powinienem się zameldować, lecz jest to przepis niezbyt kontrolowany) to po upływie 4 miesięcy od rozpoczęcia pracy w Holandii jestem zobowiązany wysłać list ze zgłoszeniem się do opłacania podatku drogowego. Czy podatek drogowy będzie naliczany od momentu zgłoszenia czy też będę musiał zapłacić za poprzednie 4 miesiące? Dodam, że auto będzie sprowadzone po ponad dwóch miesiącach od przyjazdu do NL ( jestem tu od 31 lipca (wtedy został wyrobiony BSN bo pracę rozpocząłem parę dni później), a auto zostanie sprowadzone prawdopodobnie 9 października, ponieważ na obecną chwilę wypożyczam auto). Rozumiem, że do końca listopada mam czas na zgłoszenie opłacania podatku MRB? I od tego momentu zostanie naliczony mi podatek?

    O BPM nie pytam, bo z tego co czytam to nie powinno być problemów jeśli go nie zapłacę (auto nowe i drogie, więc jest powód by go nie płacić 😉 ), ale pewności nie ma, więc to już własne ryzyko

    Powtórz
    • Listopad 24, 2018 z 10:55 am
      Permalink

      Witam,
      Jeżeli dobrowolnie zgłosimy się do płacenia podatku, to Belastingdienst zacznie naliczać nam podatek od dnia, który podamy w zeznaniu. Istotnie ma Pan czas na zgłoszenie auta do końca listopada ale dobrą praktyką jest złożyć zeznanie nie na ostatnią chwilę ale z wyprzedzeniem np. 2 tygodni z datą do przodu aby otrzymać decyzję odpowiednio wcześniej.
      Pozdrawiam

      Powtórz
  • Wrzesień 22, 2018 z 6:45 pm
    Permalink

    Witam holenderska policja zabrala mi samochod bo nie byl przerejestrowany na mnie. Po 14 dniach zostanie zniszczone jesli nie wstawie sie z dowodem rejestracyjnym na moje nazwisko i tu mam pytanie czy jesli zostawie samochod i zostanie zniszczony to bede musial zaplacic za parking i lawete. Policjant powiedzial ze jesli zostawie auto do zniszczenia to nie. Kilka godzin pozniej pojechalem na komisariat sie upewnic czy tak napewno bd to tam powiedzieli mi ze niewiedza. Wiec ktos sie orientuje czy bd musial placic jak auto zostawie czy nie

    Powtórz
    • Listopad 24, 2018 z 11:01 am
      Permalink

      Witam,
      Niestety nie jestem w stanie Panu udzielić odpowiedzi na to pytanie. Jest to zagadnienie przeznaczone bardziej dla kancelarii prawniczej niż biura administracji. Jedyne, w czym mogę pomóc, to skierować Pana na stronę darmowej porady prawnej. Juridisch Loket: https://www.juridischloket.nl/

      Powtórz
  • Wrzesień 17, 2018 z 2:53 pm
    Permalink

    Witam,
    Mam możliwość wyjazdu do Holandii na 9 miesięcy jednak auto chciałbym zostawić w PL, wybrać się ewentualnie na przeprowadzkę w obie strony.
    Jak udowodnić w urzędzie, że nie korzystałem z samochodu w NL w okresach pomiędzy.?

    Powtórz
    • Listopad 24, 2018 z 11:13 am
      Permalink

      Witam,
      Nie do końca rozumiem, o co Pan dokładnie pyta. Jeżeli chce Pan korzystać z samochodu tylko do zjazdów do Polski i z powrotem, to może Pan ubiegać się o zwolnienie z podatku drogowego na podstawie prawa międzynarodowego. Jeżeli jednak chce Pan zostawić auto w Polsce, to nie ma Pan się o co martwić. Nikt nie będzie wymagał od Pana płacenia podatku, jeśli nie porusza się Pan po holenderskich drogach. Chcąc udowodnić, że auto nie znajduje się na terenie Holandii, możemy przedstawić faktury z Polski (np. za przegląd lub naprawę) lub mandat. Oczywiście nie zachęcam do łamania przepisów ruchu drogowego na terenie Polski po to, aby mieć dowód. Jednak jeżeli mamy już ten mandat, to możemy go wykorzystać w razie takiej potrzeby. Mam nadzieję, że odpowiedziałem na Pana pytanie. Pozdrawiam.

      Powtórz
  • Wrzesień 16, 2018 z 3:48 pm
    Permalink

    Witam mam pytanie. jestem polską firmą budowlaną jedno osobową(jestem jej właścicielem) i świadcze usługi dla holenderskiego kontrachenta prawie od dwuch lat. nie mam tu meldunku czy wiadomo mieszkam (na czarno) a jestem samochodoem na polskich tablicach od półtora roku i czy musze to gdzieś zgłosic i będe musiał płaci ten chory podatek czy też nie musze?jakie są konsekwencje jak będzie kontrol i wyjdzie że nie opłacam tego szajsu. co musze zrobic w tej sytucja żeby było dobrze? Prosze o odpowiedz szczegułową . Pozdrawiam

    Powtórz
    • Listopad 24, 2018 z 11:24 am
      Permalink

      Witam,
      Ogólnie jeżeli przebywa Pan na terenie Holandii dłużej niż 4 miesiące, to jest Pan zobowiązany do płacenia podatku. Mógłby się Pan ubiegać o zwolnienie z podatku na podstawie bycia zagranicznym pracodawcą ale do tego potrzebowałby się Pan zameldować w Holandii i jeździć więcej niż 50% swoich kilometrów poza jej granicami (służbowe kilometry). Jeżeli potrzebuje Pan szczegółowych informacji, to może się Pan odezwać do mnie drogą mailową. Mój adres: tomek@asystanl.nl.
      Pozdrawiam

      Powtórz
  • Wrzesień 13, 2018 z 8:22 am
    Permalink

    Czy są jakieś auta zwolnione z owego podatku? a jak tak to jakie? czy auta elektryczne są zwolnione czy nie?? ludzie różnie twierdzą?

    Powtórz
    • Listopad 24, 2018 z 11:28 am
      Permalink

      Witam,
      Auta w pełni elektryczne do roku 2020 włącznie są w pełni zwolnione z podatku drogowego.
      Również jeżeli nasze auto jest pojazdem zabytkowym, to również możemy się ubiegać o zwolnienie z podatku z tego tytułu.
      Pozdrawiam

      Powtórz
  • Wrzesień 11, 2018 z 8:03 pm
    Permalink

    Witam ,

    Co w przypadku gdy posiadam dwa auta , jedno na polskich , drugie na holenderskich tablicach . Czy muszę opłacać podatek za 2 ? Czy ten na polskich może być jako samochód zjazdowy ?

    Powtórz
    • Listopad 24, 2018 z 11:33 am
      Permalink

      Witam,
      Rozumiem, że jest Pan zameldowany w Holandii, jeżeli posiada Pan auto na holenderskich tablicach. To uniemożliwia Panu otrzymanie zwolnienia na podstawie prawa międzynarodowego. To z kolei oznacza, że powinien Pan płacić również za drugie auto.
      Pozdrawiam

      Powtórz
  • Wrzesień 11, 2018 z 7:57 pm
    Permalink

    Witam ,

    Pracuje w Holandii 4 lata ale mam prawo jazdy i samochód od 2 lat . W tej sytuacji gdybym miała kontrolę to kara byłaby za 2 czy 4 lata wstecz?

    Powtórz
    • Listopad 24, 2018 z 11:35 am
      Permalink

      Witam,
      Najprawdopodobniej za 4 lata wstecz. Zazwyczaj podatek jest naliczany w takich przypadkach od momentu otrzymania BSN. Jeżeli jeździliśmy krócej, to udowodnienie tego spoczywa na nas.
      Pozdrawiam

      Powtórz
  • Wrzesień 9, 2018 z 6:53 pm
    Permalink

    Witam. Troszke skomplikowana sytuacja. Mieszkam w Holandi mam meldunek mam auto na holenderskich blachach place podatek ok. Wszystkie pozostale w Polsce auta sa zarejestrowane na mnie. Jak to teraz sie ma np do odwiedzin przyjedzie moj ojciec postawi auto czy w wypadku kontroli jak sprawdza ze auto stoi na mnie nie beda sie czepiac? Czy ja moge prowadzic auto czy tez nie moge? bo dla mnie to troche chore gdyz nie zamiezam tlimaczyc sie Holenderskiemu urzedowi co i gdzie mam. Mam auto w nl place podatek i tyle. tak naprawde w swoim kraju moge miec pojazdow tyle ile chce i moge je udostepniac komu chce bez. placenia podatkow w holandi.dziekuje za odpowiedz i pozdrawiam

    Powtórz
    • Listopad 24, 2018 z 11:43 am
      Permalink

      Witam,
      Faktycznie nie musi Pan tłumaczyć się z tego, co Pan posiada. W przypadku odwiedzin możemy ubiegać się o 2 tygodniowe zwolnienie z podatku drogowego, jeżeli chcemy zrobić wszystko zgodnie z prawem. Link do wniosku o zwolnienie na 2 tygodnie znajdzie Pan tutaj.
      Jeżeli nie chce Pan załatwiać zwolnienia za każdym razem, to musi się Pan liczyć z ryzykiem niefortunnej kontroli. W takim przypadku może się Pan zawsze odwołać od decyzji, jednak udowodnienie, że auto nie porusza się po Holandii spoczywa na Panu.
      Pozdrawiam

      Powtórz
  • Wrzesień 8, 2018 z 9:46 pm
    Permalink

    Witam zacząłem Prace w holadnii i w drugim tyg pracy został wyrobiony mi nr Sofii a przyjechałem autem do Holandii pytanie po jakim czasie musze płacic belasting ??

    Powtórz
    • Wrzesień 28, 2018 z 4:00 pm
      Permalink

      Jeżeli spędził Pan minimum 4 miesiące w przeciągu ostatnich 6 miesięcy w Holandii, to jest Pan zobowiązany do płacenia podatku drogowego. W skrócie – po upłynięciu 4 miesięcy od przyjazdu do Holandii.

      Powtórz
  • Wrzesień 4, 2018 z 7:54 am
    Permalink

    Witam. Bardzo ciekawy i pomocny wpis. Mieszkam i pracuję na umowę w NL i jestem zarejestrowany od ponad 6 miesięcy. Chce przyjechać autem z Polski którego jestem współwłaścicielem na 4 tygodnie i po tym okresie wrócić nim spowrotem. Auto będzie głównie stało zaparkowane ale chciał bym w weekendy nim gdzieś się przejechać. Czy powinienem coś płacić, gdzieś to zgłaszać? Wiem, że ten okres bez podatku wynosi max 2 tygodnie ale bez sensu trochę płacić za te kolejne 2 tygodnie (musiał bym zapłacić za cały kwartał?)

    Czy ma ktoś z Was jakieś praktyczne rady jak to zrobić żeby nie ryzykować? Z góry dziękuję!

    Powtórz
    • Wrzesień 28, 2018 z 4:13 pm
      Permalink

      Witam. Może Pan złożyć zeznanie podatku drogowego na okres niestandardowy (w tym przypadku 2 tygodnie). Jeżei nie ma Pan meldunku w Holandii, to być może ma Pan szansę na zwolnienie z podatku na podstawie prawa międzynarodowego. Pozdrawiam.

      Powtórz
  • Wrzesień 3, 2018 z 1:26 pm
    Permalink

    Dzien dobry moje pytanie od kwietnia 2018 oplacam podatek drogowy w Holandii mam autko na polskich blachach i jak dlugo moge jezdzic tym autkiem w Holandii oczywiscie oplacajac podatek

    Powtórz
    • Wrzesień 28, 2018 z 3:44 pm
      Permalink

      Może Pani jeździć tyle, ile Pani chce. Nie ma ograniczeń czasowych.

      Powtórz
  • Sierpień 21, 2018 z 7:36 pm
    Permalink

    Witam mam pytanie jestem w nl 6 lat .auto kupiłem 3 lata temu oczywiście na polskich blachach…dziś zatrzymał mnie balasting spisali mnie zrobili zdjęcia auta dokumentów itp.ale nic od nich nie otrzymałem….czego mogę się spodziewać?dodam że nie płaciłem podatku drogowego…

    Powtórz
    • Wrzesień 28, 2018 z 4:10 pm
      Permalink

      Witam. Najprawdopodobniej dostanie Pan wyliczenie podatku drogowego od momentu otrzymania numeru BSN. Jeżeli nie korzystał Pan z auta przez cały ten czas, to będzie mógł się Pan odwołać i zmniejszyć kwotę do zapłacenia. Pozdrawiam.

      Powtórz
  • Sierpień 18, 2018 z 1:23 pm
    Permalink

    Witam, mam pytanie. Od lipca jestem w Holandii i mam umowę o prace. Od tygodnia mam tu auto na PL blachach. Od kiedy muszę zacząć płacić podatek drogowy za auto?

    Powtórz
    • Sierpień 18, 2018 z 1:35 pm
      Permalink

      Po upłynięciu 4 miesięcy od rozpoczęcia pracy w Holandii będzie Pani miała obowiązek opłacania podatku drogowego. Pozdrawiam.

      Powtórz
  • Sierpień 13, 2018 z 5:10 pm
    Permalink

    witam mam pytanie posiadam auto na polskich blachach i konczy mi sie przeglad ale nie moge zjechac w tym czasie do polski tylko po tygodniu gdzie mija mi ważnosc przegladu czy moge jezdzi c normalnie autem po drogach holenderskich a jezli zatrzyma mnie policja jakie sa konsekwencje podkreśle ze nie posiadam meldunku i nie opłacam podatku drogowego

    Powtórz
    • Sierpień 18, 2018 z 1:32 pm
      Permalink

      Jeżeli nie ma Pani ważnego przeglądu, to nie może Pani poruszać się po drogach niezależnie od kraju. Kosekwencją może być zatrzymanie pojazdu i mandat. Co do podatku drogowego, to w przypadku zatrzymania, zostanie nałożony na Panią zaległy podatek oraz kara. Często w takich przypadkach podatek drogowy jest naliczony od daty otrzymania BSN (sofi).

      Powtórz
  • Sierpień 8, 2018 z 2:34 am
    Permalink

    WITAM.
    JA MAM SAMOCHOD NA POLSKICH BLACHACH I PŁACE PODATEK DROGOWY W HOLANDII.MELDUNKU NIE MAM.ZA MIESIAC BEDE MIAŁA MELDUNEK BO BIORE MIESZKANIE I CHCIAŁAM SIE SPYTAC CZY BEDE MUSIAŁA ZAPŁACIC JEDNORAZOWY PODATEK?

    Powtórz
    • Sierpień 8, 2018 z 1:53 pm
      Permalink

      Generalnie rzecz biorąc, powinna Pani zapłacić jednorazowy podatek BPM w momencie rozpoczęcia korzystania z pojazdu na terenie Holandii. Jeżeli jednak nie złoży Pani sama zeznania BPM, to może to trwać długo zanim Belastingdienst dojdzie do tego, że jest Pani zobowiązana do zapłacenia owego podatku. Jeżeli będzie Pani chciała przerestrować auto na holenderskie blachy, to wtedy zapłacenie BPM będzie już konieczne.

      Powtórz
  • Sierpień 5, 2018 z 1:02 pm
    Permalink

    Witam.
    Mieszkam i pracuje w NL.Opłacam podatek drogowy za samochód (tablice PL) od czasu meldunku. Trzech lat.Miałem kontrole i wszystko jest ok.Pytanie mam takie:Chciałbym zmienić auto na kolejne które będzie miało polskie blachy.Czy w tym przypadku muszę już zmieniać samochód który będzie miał żółte tablice?Pocztą pantoflową dowiedziałem się że powinienem mieć tablice NL.Pozdrawiam.

    Powtórz
    • Sierpień 8, 2018 z 1:48 pm
      Permalink

      Ogólnie będąc zameldowanym, powinien Pan mieć auto na holenderskich blachach. Są jednak ludzie, którzy wciąż jeżdżą samochodami z polskimi numerami rejestracyjnymi i dopóki płacą podatek drogowy, nikt im nie robi problemów. Co będzie w przyszłośći, tego nie jestem w stanie powiedzieć. Musi Pan więc przemyśleć na ile zgodnie z przepisami chce Pan to rozstrzygnąć.

      Powtórz
  • Sierpień 4, 2018 z 3:55 pm
    Permalink

    Witam, ja mam natomiast trochę inne pytanie, na które nie potrafię nigdzie znaleźć odpowiedzi. Jestem w Polsce i za rok chce jechać do Holandii – dlatego też sprzedaje swoje stare auto (bo nie mieści się w normie emisji spalin) i chce kupić na kredyt ratalny nowy samochód z salonu. Będzie on na PL blachach i będzie ubezpieczenie OC na moją mamę a ja jako młody kierowca będę dopisana jako użytkownik, ale zniżek na mnie nie będzie. Jadę do Holandii na co najmniej dwa, trzy lata i chce jechać tym nowym samochodem tam. Lepiej przerejestrować na NL blachy czy mogę je zostawić na PL blachach ? Co muszę właściwie zrobić żeby nie dostać mandatu ani żeby się do mnie nie przyczepili? Skoro samochód będzie na mamę to zmiana blach przeze mnie nie da rady? Napewno jak tam pojadę będę chciała meldunek. Co mam robić?

    Powtórz
    • Sierpień 8, 2018 z 1:43 pm
      Permalink

      Co powinna Pani zrobić, zależy od tego, na ile zgodnie z przepisami chce to Pani zrobić. Może Pani płacić podatek drogowy i jeździć na polskich blachach nie płacąc jednorazowego podatku BPM. Na tą chwilę nikt nie powinien Pani robić problemów w przypadku kontroli. Faktem jest, że wielu Polaków właśnie w ten sposób korzysta z polskiego samochodu i na razie nie mają z tego tytułu żadnych nieprzyjemności. Jak będzie jednak w przyszłości, tego nie mogę Pani zagwarantować. Jeżeli chce Pani to zrobić w 100% zgodnie z przepisami, to po zameldowaniu powinna Pani przerejestrować auto, opłacić BPM i zacząć płacić podatek drogowy. W przypadku nowych aut BPM jest dosyć sporą kwotą. Jeżeli nie będzie Pani miała meldunku, to zgodnie z przepisami powinna Pani zapłacić BPM oraz podatek drogowy bez przerejstrowywania pojazdu. Którą opcja jest odpowiednia? To już zależy od Pani. Pozdrawiam.

      Powtórz
  • Sierpień 2, 2018 z 4:32 pm
    Permalink

    Witam. Mam pytanie jeśli chce pracować w holandi jakieś 6-8 miesięcy w ciągu roku a na resztę czasu wracać do kraju i tak co roku jak ma się sprawa do podatku za każdym razem muszę zgłaszać i rezygnowac żeby nie opłacać podatku podczas pobytu w polsce?

    Powtórz
    • Sierpień 2, 2018 z 6:56 pm
      Permalink

      Wtedy ma Pan szansę na zwolnienie z podatku drogowego na podstawie prawa międzynarodowego. Jeżeli chce Pan płacić, to musiałby Pan robić, jak Pan to opisał. Pozdrawiam.

      Powtórz
      • Sierpień 2, 2018 z 7:08 pm
        Permalink

        A powie mi pan jak mogę się starać o zwolnienie opłacania podatku w takim wypadku jak mój bo pracuje sezonowo na umowie typu A tymczasowej i jeżdżę tu autem i nie wiem co zrobić żeby nie okazało się że będę musiał zapłacić kare. Pozdrawiam

        Powtórz
  • Lipiec 31, 2018 z 3:57 pm
    Permalink

    Hej tydzień temu kupiłam samochód na NL tablicach, jestem zamelodawana tutaj. Po jakim czasie przyjdzie mi list z belastingu jaką kwotę mam zapłacić za podatek drogowy ? Czy muszę sama zgłosić się do belastingu? Pozdrawiam

    Powtórz
    • Lipiec 31, 2018 z 7:42 pm
      Permalink

      Nie trzeba zgłaszać tego samemu. RDW przekaże informację o zmianie właściciela pojazdu do Belastingdienst. W ciągu około 2-3 tygodni dostanie Pani informację o obowiązku płacenia podatku drogowego oraz pierwszy rachunek. Pozdrawiam.

      Powtórz
  • Lipiec 29, 2018 z 2:54 pm
    Permalink

    Witam mam pytanie , 2 tyg temu sprzedałem samochód ( oddałem na złom ) wiem ze z Rdw nie musze nic załatwiać bo zrobił to za mnie Pan który zabierał samochód , wiem że do ubezpieczalni muszę zadzwonić sam by anulować ubezpieczenie , a prosze mi powiedzieć co z podatkiem drogowym czy powinienem poinformować belastingdienst że sprzedałem auto czy działa to automatycznie

    Powtórz
    • Lipiec 30, 2018 z 6:40 pm
      Permalink

      Jeżei złomował go Pan w certyfikowanym przez RDW punkcie, to nie musi Pan już nic robić. Oni przekażą informację o sprzedaży do Belastingdienst.

      Powtórz
  • Lipiec 25, 2018 z 9:34 am
    Permalink

    Witam
    Opłacam podatek za samochód tydzień temu samochód wrócił do Polski i już raczej nim tutaj nie wrócę od czego powinienem zacząć żeby zakończyć płacenie podatku
    Pozdrawiam.

    Powtórz
    • Lipiec 30, 2018 z 6:44 pm
      Permalink

      Należy to zgłosić za pomocą tego formularza. Dobrze jest załączyć jakiś dowód, że auto nie znajduje się już w Holandii. Na przykład fakturę z przeglądu w Polsce lub mandat z Polski. Można to wysłać bez tego typu dowodów ale czasem Belastingdienst może się o nie upomnieć. Szczególnie, jeśli spóźniamy się ze złożeniem wniosku i muszą nam oddać zapłacoy niesłusznie podatek.

      Powtórz
  • Lipiec 13, 2018 z 2:54 pm
    Permalink

    Witam,

    Czy informacje dotyczące płacenia podatku samochodowego po 4 msc jest aktualna? Gdzies na stronach przeczytałam ze od 2018 zmienił się okres na 2 tygodnie. I co wtedy jezeli wybieramy się samochodem z Polski do Holandii na 2,5msc? Musimy zapłacić ten podatek Czy to prawda, że od 2018 obowiązują nowe przepisy co do opłaty podatku?

    Powtórz
    • Lipiec 13, 2018 z 3:35 pm
      Permalink

      2 tygodnie obowiązują nas w przypadku, gdy jesteśmy zameldowani w Holandii. Dodatkowo na te 2 tygodnie musimy złożyć wniosek o zwolnienie z płacenia podatku drogowego. Zasada 4 miesięcy w ciągu ostatniego pół roku dotyczy ludzi niezameldowanych w Holandii i obowiązuje ona wciąż w roku 2018.
      Pozdrawiam

      Powtórz
  • Lipiec 12, 2018 z 4:20 pm
    Permalink

    Witam,
    Mieszkam w Holandii od 2 lat, auto sprowadziłam w maju tego roku. Chcę opłacać podatek drogowy. Od czego powinnam zacząć? Jaki formularz powinnam przesłać? Formularz powinnam wysłać w formie listu czy można to załatwić internetowo? Pomocy!!!

    Powtórz
    • Lipiec 12, 2018 z 4:54 pm
      Permalink

      Aby zacząć opłacać podatek drogowy należy wypełnić ten formularz a następnie wysłać go razem z kopią dowodu rejestracyjnego pod adres:
      Belastingdienst/Centrale administratieve processen
      Postbus 9047
      7300 GJ Apeldoorn
      W ciągu 6 tygodni otrzyma Pani decyzję i rachunek z Belastingdienst.
      Pozdrawiam.

      Powtórz
  • Lipiec 7, 2018 z 3:47 pm
    Permalink

    Witam.Wyjechałem do pracy w holandii przez agęcię z polski.Teraz pracuję dla agencji holenderskiej .Jest to praca sezonowa.Nie mam meldunku.Czy muszę płacić podatek jak chciałbym sprowadzić autu na polskich tablicach

    Powtórz
    • Lipiec 11, 2018 z 3:03 pm
      Permalink

      Jest Pan zobowiązany przez przepisy do płacenia podatku drogowego w momencie, kiedy w ciągu ostatnich 6 miesięcy przepracował Pan w Holandii minimum 4 miesiące (mogą to być przerywane okresy). Meldunek nie jest tu wymagany. Jeżeli nie przepracował Pan tego okresu, to nie musi Pan jeszcze płacić ale należy mieć na uwadzę to, że kiedy przekroczy Pan owe 4 miesiące, obowiązek płącenia zacznie dotyczyć również Pana.

      Powtórz
  • Lipiec 3, 2018 z 7:02 pm
    Permalink

    Witam. A ja mam pytanie , ktore dotyczy bardzo duzej ilosci Polakow w Holandii a chyba nikt go nie zadal. Wydaje mi sie rowniez , ze malo kto zna na nie odpowiedz.
    Pracuje w Holandii na czarno , nie jestem zameldowany. Jezdze tutaj autem na PL numerach, zjezdzam do Pl co 3-4 miesiace na 2 tygodnie i wracam spowrotem. Nigdy nie dostalem mandatu. Policja kontrolowala mnie kilka razy jednakze byla to zwykla kontrola typu test alkoholowy itp.
    Czy istnieje jakakolwiek mozliwosc , ze kiedys przyjdzie mi cos zaplacic ? Kazdy mowi o tych kamerach na granicach i ze ” znajomy dostal kare” ale to tak naprawde nikt nigdy nie rozmawial z tym znajomym i nie wydaje mi sie zeby belasting sprawdzal kazde auto ktore przekrzacza granice na zagranicznych numerach bo tylko tak moglbym sprawdzic ilu tutaj jestem czasu. Licze na odpowiedz. Pozdrawiam

    Powtórz
    • Lipiec 11, 2018 z 2:57 pm
      Permalink

      Jeżeli nie posiada Pan BSN (Sofi),to Belastingdienst nie wie też ile czasu się Pan znajduje w Holandii. Co do kamer na granicach, faktycznie są one w użyciu ale nie mają one 100% skuteczności. Nie mogę jednak powiedzieć na pewno, czy w przyszłości dostanie Pan karę lub nie. Faktem jest, że rząd holenderski ma spore problemy z zagranicznymi kierowcami, którzy nie płacą podatku drogowego ze względu na trudności z jego wyegzekwowaniem. Co jednak będzie w przyszłości, tego nie wie nikt i nie ośmielę się zapewniać o braku kary czy też jej nieuchronności. Pozdrawiam.

      Powtórz
  • Czerwiec 28, 2018 z 11:24 am
    Permalink

    Chce zapłacić bpm ale nie przerejestrowywac auta. Gdzie mogę uiścić zapłatę , jak zgłosić auto – do mrb jest formularz a bpm? Ponieważ mam 4 letnie auto opłata będzie wysoka – czy można ją rozłożyć na raty? Pozdrawiam

    Powtórz
    • Lipiec 11, 2018 z 2:47 pm
      Permalink

      W zasadzie, jeżeli chcemy zapłacić BPM bez przerejestrowywania auta na holenderskie blachy, przepisy umożliwiają nam to jedynie w sytuacji, gdy pojazd jest wynajmowany, pożyczony lub wzięty w leasing na okres nie dłuższy niż 4 lata. W tej sytuacji możemy użyć tego formularza. Jeżeli jednak chcemy korzystać z auta dłużej i jesteśmy zameldowani w Holandii, to będziemy musieli przerejestrować auto lub jeździć na polskiech blachach i opłacać jedynie podatek drogowy. Wynika to z tego, że do zeznania BPM potrzebujemy formularza z RDW wydanwanego po kontroli pojazdu, podczas której zabierają nam dowód rejestracyjny. W razie czego formularze ze strony Belastingdienst do zeznania BPM umieściłem tutaj: pierwszy i drugi. Pozdrawiam.

      Powtórz
      • Wrzesień 16, 2018 z 7:18 pm
        Permalink

        Witam, czy to oznacza, że po zgłoszeniu samochodu z polskimi tablicami do podatku drogowego mrb i pozostawieniu polskich tablic nie trzeba opłacać bpm, czyli de facto importować samochodu do Holandii? (będą zameldowanym w Holandii)
        Pozdrawiam

        Powtórz
        • Listopad 24, 2018 z 11:16 am
          Permalink

          W praktyce tak (wiele osób tak robi), jednak nie jest to zgodne z przepisami i nie mogę gwarantować, czy w przyszłości się to nie zmieni i nie zostanie wyegzekwowane przez Belastingdienst. Jeżeli decydujemy się na taki krok, to musimy być świadomi, że robimy to na własne ryzyko.

          Powtórz
  • Czerwiec 25, 2018 z 7:50 am
    Permalink

    Witam. Pracuje w holnadi od 7 miesięcy i chciałbym zacząć płacić podatek za auto które mam tutaj od początku. Jak na to popatrz w urzędzie będę musiał zapłacić za te 7 miesięcy czy od chwili zgłoszenia? Jaka jest kara jak mnie zatrzymają bez tego ?

    Powtórz
    • Czerwiec 25, 2018 z 9:30 am
      Permalink

      Przy zenzaniu do podatku drogowego jako datę rozpoczęcia jego płacenia może Pan podać dzień, w którym składa Pan zeznanie. Zazwyczaj Belastingdienst nie robi z tym problemów.
      W przypadku przyłapania nas bez zapłaconego podatku, często jako podstawa naliczany jest okres od momentu przyznania BSN (Sofi). Jako karę Belastingdienst może naliczyć dodatkowo 100% niezapłaconego podatku w kwocie nie mniejszej niż € 50 i nie większej niż € 5.278.

      Powtórz
  • Czerwiec 11, 2018 z 3:20 pm
    Permalink

    Witam. Jestem w Holandii od około 6 lat. Pracuję w systemie 5-6 tygodni praca i 1-2 tygodnie zjazd do Polski i oczywiście w wakacje 3-4 tygodnie urlopu. Czy pracując w takim systemie muszę płacić podatek drogowy? Co mam rozumieć przez te zdanie ” Ci z nas, którzy nie mają meldunku w Holandii i przebywają tu krócej niż 4 miesiące nie muszą płacić, przynajmniej do czasu upłynięcia tego okresu ” czy tu chodzi o przebywanie ciągiem bez zjazdów do Polski czy ogólny czas pracy w roku?

    Pozdrawiam i czekam na odpowiedź

    Powtórz
    • Czerwiec 25, 2018 z 9:04 am
      Permalink

      W zdaniu tym chodzi o to, że jeśli w ciągu ostatniego pół roku przebywaliśmy w Holandii minimum 4 miesiące, to jesteśmy zobowiązani do płacenia podatku drogowego, jeśli jeździmy naszym autem po holenderskich drogach. Nie musi to być jednolity okres. Jeżeli zjeżdżamy do Polski co 5 tygodni na tydzień, to w ciągu pół roku przebywaliśmy w Holandii w sumie przez 20 tygodni (około 5 miesięcy) a co za tym idzie, jesteśmy zobowiązani do płacenia podatku dorgowego. Musimy również pamiętać o tym, że jeśli nasza umowa o pracę trwa w czasie naszego urlopu, to dla Belastingdienst jest to pobyt w Holandii.

      Powtórz
  • Maj 31, 2018 z 4:49 pm
    Permalink

    Znajomy po 5 latach dostał 9800euro kary. Nie został ani razu zatrzymany. Odnoszę wrażenie ze kamery które umieszczone sa na granicy służą balastingowi do stwierdzenia od kiedyś do kiedy auto jest na terenie Holandii. Balasting ma swój czas na sprawdzenie pojazdu po czym w nawet nie spodziewanym dla nas czasie moze przyjść kara za niepłacenie podatku?

    Powtórz
  • Maj 30, 2018 z 7:32 pm
    Permalink

    Prosze odpowiedzieć czy jeżeli pracuje na terenie Holandii 9Msc, nie jestem zameldowany. Po czym wyjade do Polski przy czym nie zostane zatrzymany. Mogę po czasie spodziewac sie listu z kara za niezaplacony podatek?

    Powtórz
    • Maj 30, 2018 z 8:56 pm
      Permalink

      Jeżeli Pana nie zatrzymają, to nie powinien dostać Pan kary.

      Powtórz
    • Maj 31, 2018 z 4:35 pm
      Permalink

      Prosze o pomoc ,czy jeżeli pracuje na terenie Holandii 9Msc, nie jestem zameldowany. wyjade do Polski przy czym nie zostane zatrzymany. Mogę spodziewac sie listu z kara za niezaplacony podatek?

      Powtórz
  • Maj 23, 2018 z 10:04 am
    Permalink

    Witam
    Pracuje na terenie Holandii , za miesiąc czasu będę miał meldunek. Mam auto na polskich blachach, ale tego auta nie będę praktycznie w ogóle używał gdyż do pracy będę miał bardzo blisko i chciałbym auto zwolnic z podatku drogowego bo bym musiał płacić około 450 euro na kwartał czy istnieje taka mozliwosc ?
    Za jakiś czas będę chciał kupić auto na tablicach holenderskich, a auto z PL możliwe ze było by używane 2-3 razy w roku na wyjazd do polski

    Powtórz
    • Maj 23, 2018 z 1:08 pm
      Permalink

      W momencie, gdy będzie Pan zameldowany, będzie Pan miał obowiązek płacenia podatku drogowego również za polskie auto. W przypadku, gdyby nie był Pan zameldowany w Holandii, miałby Pan możliwość zwolnienia z płacenia na podstawie prawa międzynarodowego. Pozdrawiam.

      Powtórz
  • Maj 19, 2018 z 1:12 pm
    Permalink

    Witam. Mam meldunek na terenie Holandii jak również jestem zameldowana w Polsce. Prowadzę działalność gospodarczą w Holandii oraz posiadam swoją działalność gospodarczą w Polsce. Zamierzam kupić samochód na firmę zarejestrowaną w Polsce, którym będę się poruszała również na terytorium Holandii, i w związku z tym rozumiem, że przysługuje mi zwolnienie z opłacania podatku drogowego?? Pozdrawiam.

    Powtórz
    • Maj 23, 2018 z 1:04 pm
      Permalink

      Witam, tak, ma Pani możliwość złożenia wniosku o zwolnienie z płacenia podatku drogowego z tytułu bycia zagranicznym pracodawcą. Szerzej pisałem na ten temat poniżej w odpowiedzi na pytanie Pani Magdaleny. Pozdrawiam.

      Powtórz
  • Maj 9, 2018 z 7:09 pm
    Permalink

    Witam ,
    jeżeli posiadam meldunek i chce opłacać podatek drogowy za samochód na polskich blachach to muszę zmieniać tablicę na holenderskie? i opłacić cło?

    Powtórz
    • Maj 23, 2018 z 12:58 pm
      Permalink

      Według przepisów tak, jednak wiele osób nie przerejestrowywuje samochodu i płaci jedynie podatek drogowy. Wychodzi im to zdecydowanie taniej, jeśli chodzi o ubezpieczenie i BPM. Jak będzie to postrzegał Belastingdienst – tego nie mogę zagwarantować. Ostateczna decyzja należy oczywiście zawsze do właściciela. Pozdrawiam.

      Powtórz
  • Maj 8, 2018 z 12:46 am
    Permalink

    Mam samochód zarejestrowany w Niemczech i płace tam podatek drogowy, ale pracuje w Holandii. Jak wygląda w takim przypadku kwestia tego podatku w NL?

    Powtórz
    • Maj 23, 2018 z 12:54 pm
      Permalink

      Wszystko zależy od tego, gdzie jest Pan zameldowany i czy pracuje Pan dla niemieckiego pracodawcy na terenie Holandii, czy dla holenderskiego. Inaczej ma się sprawa również w sytuacji, gdy jest Pan przedsiębiorcą zarejestrowanym w Niemczech. Poniżej znajdzie Pan podobne sytuacje. Pozdrawiam.

      Powtórz
  • Maj 7, 2018 z 6:04 pm
    Permalink

    Witam . Posiadam auto na holenderskich tablicach zarejestrowane na mnie i posiadam równiez auto na Polskich tablicach które sluzy mi do jazdy do polski . Czy za to auto tez musze płacic podatek mimo ze juz za jedno płace ?
    Pozdrawiam

    Powtórz
    • Maj 23, 2018 z 12:51 pm
      Permalink

      Podatek drogowy płacimy od pojazdu, nie od osoby więc zgodnie z przepisami powinien Pan płacić podatek drogowy za oba auta.

      Powtórz
  • Maj 5, 2018 z 6:02 am
    Permalink

    Witam. Moja sytuacja wyglada tak. Jestem niezameldowany,nie oplacalem auta przez 3 lata. Ciaglosc pracy oraz poruszanie sie autem po holonandi przez te 3 lata to okolo 80%. Obecnie auto zostalo wyprowadzone i juz rok nie bylo w holandii. Tym samym autem gdzie widnieje jako wspolwlasciciel chce mnie odwiedzic ojciec w celach wakacyjnych na okres paru dni. Jakie beda konsekwencje w przypadku kontroli tego pojazdu. Dodam ze osoba kierujaca autem nigdy nie mieszkala ani nie pracowala w hol.Natomiast ja posiadam nowe auto ktore jest juz oplacane.

    Powtórz
    • Maj 23, 2018 z 12:49 pm
      Permalink

      Nie powinno być większych problemów. Jeżeli jest Pan w stanie udowodnić, że auto znajduje się na stałe poza granicami Holandii, to nie ma Pan się czego obawiać. Nawet w przypadku nałożenia kary można się odwołać od ich decyzji. Nie ośmielę się zgadywać jednak, jaka będzie decyzja kontrolującego policjanta. Pozdrawiam.

      Powtórz
  • Maj 4, 2018 z 4:48 am
    Permalink

    Witam . Za kilka dni minie nam 4 miesiące jak przyjechalisny z partnerem do Holandii .
    Chcielibyśmy płacić podatek drogowy , w związku z tym wykonaliśmy wczoraj telefon do Belastingu , powiedziano Nam że musimy mieć meldunek , inaczej nie możemy płacic . A jak nie mamy meldunku i nie płacimy podatku drogowego to w każdej chwili mogą Nas skontrolować j zapłacimy karę.
    Właśnie przeprowadziliśmy się na mieszkanie prywatne , wynajmujemy vakantiehus , właściciele od razu powiedzieli Nam że Nas nie zameldują bo nie dostaną ulg na dzieci .
    Wiec w jaki sposób mamy zapłacić podatek drogowy ?

    Powtórz
    • Maj 4, 2018 z 7:58 am
      Permalink

      Pani Agnieszko, należy użyć formularza dla pojazdów z zagranicznymi tablicami. Formularz znajdzie Pani tutaj.
      Razem z formularzem należy wysłać kopię dowodu rejestracyjnego. Adres, pod który trzeba wysłać formularz wraz z załącznikiem, znajduje się na pierwszej stronie formularza.
      Pozdrawiam

      Powtórz
  • Kwiecień 30, 2018 z 4:31 am
    Permalink

    Witam ja tez mam pytanie
    Zamierzam wziasc auto w leasing prywatny w polsce wlascicielem jest dajmy na to audi poznan. Wiec tak jak jest z autami nowymi prosto z salonu tez trzeba placic podatek czy jest ulga jakas i druga sprwa gdy biore leasing prywatny to takjabym auto wypozyczyl od dealera i dostalem pozwolenie na jazde w innych krajach takze co w takim przypadku

    Powtórz
    • Maj 4, 2018 z 8:04 am
      Permalink

      Może Pan to uzgodnić z firmą leasingową kto będzie płacić, jednak jak to wygląda w praktyce – nie wiem. Ogólnie jest możliwe płacenie podatku drogowego za auto, które nie jest naszą włąsnością. Jeżeli jednak jest Pan właścicielem firmy zarejestrowanej w Polsce, to może Pan się ubiegać o zwolnienie z podatku BPM oraz drogowego dla zagranicznych pracodawców. Szerzej opisałem to w odpowiedzi na pytanie Pani Magdaleny poniżej.
      Pozdrawiam

      Powtórz
  • Kwiecień 28, 2018 z 9:17 am
    Permalink

    Witam jestem zameldowany w Polsce w holandii pracuję 3 tyg i na tydzień jadę do Polski czy też muszę płacić podatek umowę mam na czas określony pracownik sezonowy proszę o podpowiedz

    Powtórz
    • Maj 4, 2018 z 7:53 am
      Permalink

      Jeżeli pracuje Pan przez 3 tygodnie w ciągu miesiąca, to w ciągu pół roku jest Pan w Holandii 18 tygodni a to jest trochę ponad 4 miesiące, czyli jest Pan zobowiązany do płacenia podatku drogowego. Rodzaj umowy nie ma w tym przypadku znaczenia.
      Pozdrawiam

      Powtórz
  • Kwiecień 23, 2018 z 5:45 pm
    Permalink

    Witam.
    Szukałem mojego przypadku żeby nie zawracać Panu głowy, ale nie znalazłem, więc pytam …
    W Holandii jestem już od listopada 2016 roku i do Polski jeżdżę co jakieś 8 tygodni czasem wcześniej na ok. dwa tygodnie.
    Przez cały ten okres jestem na Polskiej działalności i bez meldunku.
    Od 1.03.2018 wziąłem auto w leasing .
    Pytanie czy mam obowiązek płacenia skoro nie posiadam meldunku i numeru ??sofi??, jedynym co spełniam to łączny czas przebywania w Nl w ciągu roku to +4 miesiące.
    Pozdrawiam i dziękuję za odpowiedź.

    Powtórz
    • Maj 4, 2018 z 7:47 am
      Permalink

      Witam. Jest to podobny przypadek, co u Pani Magdaleny. Może Pan zastosować odpowiedź na Jej pytanie również do swojej sytuacji.
      Pozdrawiam

      Powtórz
  • Kwiecień 23, 2018 z 4:44 pm
    Permalink

    Witam, bardzo proszę o pomoc:
    Mam samochod w leasingu na działalność gospodarcza, która prowadzę w Polsce, ale obecnie mieszkam w Rotterdamie, pracuje zdalnie (mój narzeczony jest zameldowany na terenie gminy, ja nie). Przywieźliśmy samochod, w związku z tym, ze auto jest zarejestrowane na leasing – nie mogę go przerejestrować na holenderskie tablice. Chce, żeby samochod był tutaj legalnie, gdzie powinnam zgłosić samochod aby płacić za niego podatki i jakie? I czy Np. może to zrobić mój narzeczony na siebie, po spisaniu ze mna umowy użyczenia na samochod? Czy muszę to zrobić ja? Co łączyłoby się z moim meldunkiem na terenie Rotterdamu.
    Druga sprawa to kwestia parkowania w strefie ? Czy można wykupić strefę parkowania na samochod na polskich blachach na narzeczonego, który ma meldunek w strefie?

    Powtórz
    • Maj 4, 2018 z 7:44 am
      Permalink

      Są dwie możliwości. Pierwsza to po prostu zgłosić auto do podatku drogowego za pomocą tego formularza. Wtedy zgłasza Pani normalnie auto na swojego narzeczonego.
      Drugą możliwością jest zwolnienie z podatku drogowego dla zagranicznych pracodawców. Wtedy jest Pani zwolniona z płacenia BPM oraz podatku drogowego. Można to zrobić za pomocą tego formularza. Warunkiem jest ilość kilometrów służbowych poza granicami Holandii w proporcji minimum 50% w stosunku do wszystkich przejeżdżonych autem służbowym kilometrów.
      Co do strefy parkowania, to trzeba zgłosić się do gminy i złożyć wniosek o miejsce parkingowe. Można to zrobić za pomocą DigiD. Nie powinno być z tym większego problemu.
      Pozdrawiam

      Powtórz
  • Kwiecień 20, 2018 z 6:58 pm
    Permalink

    Jeśli samochód który kupiłeś w Polsce pochodzi z Holandii to nie bedziesz musiał płacić BPM.Jeśli będą chcieli od Ciebie opłaty BPM, to powinieneś skontaktować się z BELASTINGDIENST i przedstawić im numer VIN Twjego auta,to powinno pomóc im odszukać dane i historię auta.Auto otrzyma tą samą rejestracje , z tymi samymi numerami co poprzednio,dokleją na niej małą cyferke 1 lub 2. Pozdrawiam.

    Powtórz
  • Kwiecień 17, 2018 z 7:13 am
    Permalink

    Witam ,
    Czy muszę być zameldowany w Nl żeby placic podatek mając auto na polskich blachach?

    Powtórz
    • Kwiecień 17, 2018 z 11:37 am
      Permalink

      Nie, nie trzeba być zameldowanym w Holandii, żeby płacić podatek drogowy.

      Powtórz
  • Kwiecień 16, 2018 z 6:56 am
    Permalink

    Witam, mam pytanie do okresu 4 miesięcy jakie mogę przebywać bez płacenia podatku. U mnie sprawa wygląda następująco : pracuję dla agencji i mieszkanie też załatwia agencja, wyjeżdżam do Polski średnio co miesiąc na minimum tydzień wakacje i święta dłużej, czy w takiej sytuacji powinienem płacić podatek drogowy. Dodam że nie mieszkam ciągle w jednym miejscu.

    Powtórz
    • Kwiecień 16, 2018 z 5:03 pm
      Permalink

      Jeżeli spełnia Pan warunek 4 miesięcy, to ma Pan obowiązek płacenia. Okres 4 miesięcy nie musi być jednolity. Może być podzielony na krótsze odcinki czasu (tak, jak w Pana przypadku). Tak więc jeśli jest Pan w Holandii w sumie 4 miesiące w przeciągu pół roku, to jest Pan zobowiązany do płacenia. Jeżeli nie, to nie musi Pan płacić. Trzeba to samemu policzyć. Od siebie dodam, że w przypadku tygodniowych zjazdów co miesiąc przebywamy w Holandiidłużej niż 4 miesiące. Jesteśmy więc zobowiązani do płacenia podatku drogowego. Pozdrawiam.

      Powtórz
  • Kwiecień 12, 2018 z 5:29 pm
    Permalink

    Dzień dobry.A jak wygląda sytuacja z ewentualnymi karami za brak tego podatku?Czy najpierw dają ostrzeżenie?Czy od razu wlepiają potężne kary?Przykładowo pracuję w Holandii z przerwami ok. 10lat,a jezdzę już drugim autem(od roku) na polskich blachach od ok. 5lat.Mialem roczny przestoj i niebawem wracam do Nl.Jak powinienem postąpić,aby uniknąć ewentualnych nieprzyjemności? Pozdrawiam

    Powtórz
    • Kwiecień 16, 2018 z 4:58 pm
      Permalink

      Aby uniknąć ewentualnych nieprzyjemności, najlepiej jest zacząć płacić podatek drogowy. Ogólnie jesteśmy zobowiązani do płacenia podatku drogowego, jeżeli w ciągu ostatniego pół roku przebywaliśmy minimum 4 miesiące w Holandii. Istnieje jednak możliwość, że w Pana przypadku uznają, że był Pan w Holandii przez cały czas i naliczą Panu podatek od momentu założenia BSN-u (Sofi). W takim przypadku to Pan będzie musiał udowodnić, że było inaczej.

      Powtórz
  • Marzec 21, 2018 z 7:55 am
    Permalink

    Witam,

    Planuję przeprowadzić się do Holandii w najbliższych dniach. Posiadam auto którego użyję podczas przeprowadzki. Nie jest mi ono jednak niezbędne do życia w Holandii oraz w ogóle, dlatego chciałbym z czasem je sprzedać (na terenie Polski). Moje pytanie dotyczy „deadline’u”, do kiedy mogę w Holandii użytkować auto bez ryzyka złapania mandatu?
    Według jednych informacji mogę uniknąć płacenia podatku poprzez krótkotrwałe użytkowanie (2 tygodnie) – ale jak ja mam udowodnić, że auto tylko stoi i użytkuję je tylko dwa tygodnie?
    Według innych infromacji nie muszę płacić: jeśli mieszkam do 4 miesięcy… czyli dobrze rozumiem, że mogę tyle czasu jeździć „spokojnie” polskim autem po holenderskich drogach? Zakładając, że wożę w aucie swoją umowę z Holdenderskim pracodawcą?

    Powtórz
    • Marzec 25, 2018 z 12:31 pm
      Permalink

      Obie wersje, które Pan słyszał są prawdziwe. Wersja 2 tygodniami dotyczy zazwyczaj samochodów wynajętych za granicami Holandii. Warunkiem jest też, że jest Pan zameldowany na terenie Holandii lub ma Pan przedsiębiorstwo zarejestrowane w Holandii. Jeśli chodzi o 4 miesiące, to dotyczy to osób niezameldowanych w Holandii. 4 miesiące są liczone od momentu założenia BSN (Sofi) a nie od momentu wjazdu samochodu do Holandii. Przepisy mówią, że jeżeli w ciągu ostatniego pół roku był Pan w Holandii przynajmniej 4 miesiące, to ma Pan obowiązek meldunku a co za tym idzie płacenia podatku drogowego. Umowa z pracodawcą nie jest potrzebna.

      Powtórz
  • Marzec 20, 2018 z 6:24 pm
    Permalink

    Witam,
    Zostalem zatrzymany przez policje+belastingdienst, kierowalem pozyczonym autem zarejestrowanym w PL.
    Otrzymam poczta dalsze informacje, to byla pierwsza kontrola belastingdienstu.
    Moje pytanie to w jaki sposob zostanie naliczony zalegly podatek+mozliwa kara, w jaki sposob urzad okresli jak dlugo moglem uzytkowac to auto?

    Powtórz
    • Marzec 25, 2018 z 12:23 pm
      Permalink

      Często w takich przypadkach zdaża się, że Belastingdienst nakłada na kierowcę przymus zapłacenia podatku drogowego od dnia założenia BSN (Sofi). Jeżeli użytkowaliśmy auto przez krótszy czas, to musimy się odwołać i udowodnić, że było inaczej. Urzędu nie obchodzi więc, ile Pan faktycznie użytkował auto na terenie Holandii. To leży niestety po stronie podatnika i nierzadko jest trudne do udowodnienia. Pozdrawiam.

      Powtórz
  • Marzec 15, 2018 z 2:23 pm
    Permalink

    A jaki dokumet trzeba wypelnic aby zatrzymac oplacanie podatku drogowego. Zjezdzam do Polski i tam zostawiam auto i nie bedzie ono juz wiecej uzywane na terenie NL

    Powtórz
  • Marzec 5, 2018 z 11:41 pm
    Permalink

    przez jak długi okres czasu mozna oplacac podatek od polskich tablic? słyszałem że maksymalnie rok…

    Powtórz
    • Marzec 25, 2018 z 11:48 am
      Permalink

      Nie spotkałem się z takim przypadkiem. Sam znam osoby jeżdżące na polskich tablicach i płacące podatek drogowy dłużej niż rok i nie zdażyło się, żeby mieli jakieś problemy lub musieli przerejestrowywać samochód na holenderskie blachy. Nie znalazłem też przepisów o tym mówiących więc myślę, że jest to nieprawda.

      Powtórz
  • Marzec 5, 2018 z 9:05 pm
    Permalink

    Witam.
    Bede w holandii od maja , przyjadę własnym autem. Bede pracować czyli automatycznie bede miec sof. Autem bede zjeżdżać do Polski po miesiacu, dwóch.
    Jak sie kreują wtedy opłaty ?

    Powtórz
    • Marzec 25, 2018 z 11:42 am
      Permalink

      Wszystko zależy od tego po jakim czasie będzie Pan wracał do Holandii. Jeżeli w ciągu 6 miesięcy będzie Pan przynajmniej 4 miesiące w Holandii, to będzie Pan miał obowiązek płacenia podatku drogowego. Jeśli chodzi o wysokość opłat, to będzie zależeć od wagi pojazdu oraz rodzaju używanego paliwa (diesle są znacznie droższe).

      Powtórz
  • Marzec 2, 2018 z 11:50 am
    Permalink

    Witam! Mam meldunek w Holandii i auto na polskich tablicach zarejestrowane nie na mnie. Chcę opłacać podatek drogowy. Kogo dane wpisuję w formularzu zgłoszenia do balastingu, swoje czy właściciela auta? Pozdrawiam

    Powtórz
    • Marzec 2, 2018 z 11:54 am
      Permalink

      Wpisuje Pan swoje dane.

      Powtórz
  • Luty 27, 2018 z 9:27 pm
    Permalink

    Witam Pana , mam pytanie odnośnie BPM , mieszkam już tutaj parę lat i jestem również zameldowany. Czy jeżeli kupie auto w Polsce i będę chciał je użytkować w holandii to musze obowiązkowo zrobić jednorazową opłatę BPM ? Czy może idzie ją jakos ominąć ? Pozdrawiam

    Powtórz
    • Luty 28, 2018 z 12:04 pm
      Permalink

      Ogólnie zgodnie z przepisami powinien Pan zapłacić BPM za auto, które użytkuje Pan na stałe w Holandii. W praktyce jednak sprawa wygląda tak, że posiadacze pojazdów na polskich blachach zgłaszają samochód do podatku drogowego i jeśli go płacą, to nikt nie robi im z tego tytułu problemów. Na tą chwilę więc może Pan płacić tylko podatek drogowy i nikt nie powinien upominać się o BPM. Nie mogę jednak dać gwarancji, że za jakiś czas wpadną na pomysł, jak skutecznie ściągać ten podatek z zagranicznych kierowców. Ostateczną decyzję zawsze musi podjąć posiadacz auta, dlatego też nie chcę namawiać ani zniechęcać do płacenia. Pozdrawiam.

      Powtórz
  • Luty 26, 2018 z 6:10 am
    Permalink

    Witam , a co jeśli mam polskie auto ale nie mam meldunku i nie pracuje tu legalnie to w razie kontroli tez możemy grozić kara za brak opłat podatku drogowego??

    Powtórz
    • Luty 26, 2018 z 12:54 pm
      Permalink

      W tym przypadku ciężko stwierdzić obowiązek płacenia podatku drogowego. Jeżeli ma Pan BSN (Sofi), to w dalszym ciągu może być Pan pociągnięty do odpowiedzialności. Nie chcę jednak się tu szerzej wypowiadać, ponieważ jest to już pytanie bardziej do prawnika, niż biura administracji. Dodam, że w artykule wychodzimy z założenia, że podatnik jest legalnie zatrudniony a co za tym idzie treść powyższego opracowania nie musi mieć zastosowania w Pana przypadku.

      Powtórz
  • Luty 24, 2018 z 10:05 pm
    Permalink

    Witam Pana. Od 3 mc.jestem zameldowany w Nl. Posiadam samochód, którego właścicielem jestem od 5 lat. Przez ten cały czas nie byłem zameldowany, ale tym samochodem poruszałem sie po Nl. Od 2 lat opłacam podatek drogowy (MRB) teraz chciałbym zmienic tablice rejestracyjne mojego auta na tablice Nl. Chciałbym potraktować mój samochód jako mienie przesiedleńcze. Ciekawostką jest to ze prawdopodobnie moje auto zostało kiedys kupione w Nl ( lecz 100% pewności nie mam), skad pozniej przyjechało do Pl.gdzie zostało kupione prze ze mnie. Czy łapię się na takowe zwolnienie? I czy jest mozliwosc sprawdzenia, czy sprzedający auto odzyskał podatek bpm?
    Pozdrawiam bardzo serdecznie

    Powtórz
    • Luty 26, 2018 z 12:27 pm
      Permalink

      Żeby potraktować auto jako mienie przesiedleńcze, należy spełnić poniższe warunki:
      1. Przeprowadza się Pan z innego kraju do Holandii.
      2. Auto jest Pana własnością.
      3. Używa Pan auta w Holandii w tym samym celu, co w Polsce.
      4. Zakupił Pan auto minimum 6 miesięcy przed sprowadzeniem się do Holandii i przez ten czas używał go Pan.
      5. Mieszkał Pan minimum 12 miesięcy za granicą (w Polsce) zanim sprowadził się Pan do Holandii.
      Z opisu widzę, że spełnia Pan wszystkie warunki. Tutaj znajdzie Pan link do formularza, za pomocą którego można wnioskować o zwolnienie z płacenia BPM.
      Czas na złożenie wniosku to 12 miesiecy od przeprowadzenia się do Holandii. Co do ponownego sprowadzenia auta do Holandii, to niewiele wiem na ten temat więc też nie chcę się wypowiadać, żeby nie wprowadzić nikogo w błąd. Pozdrawiam.

      Powtórz
  • Luty 19, 2018 z 5:08 pm
    Permalink

    Witam. Mój tata, który mieszka w Polsce, chce mi pożyczyć swoje auto, a ja mieszkam w Nl, jestem tu zameldowany i mam holenderskie prawo jazdy, czy muszę przerejestrowywac to auto na holenderskie blachy, czy mogę jedynie zgłosić go do urzędu podatkowego tutaj i płacić podatek od polskiego auta? Czy muszę zapłacić bpm od tego auta? Pozdrawiam

    Powtórz
    • Luty 19, 2018 z 5:25 pm
      Permalink

      Wystarczy zgłosić auto do podatku drogowego. Nie musi Pan przerejestrowywać go na żółte blachy a co za tym idzie – nie trzeba płacić BPM. Dodam, że zgodnie z przepisami powinno się zapłacić BPM ale w praktyce nie jest on płacony przez naszych rodaków i dopóki mają zapłacony podatek drogowy, to przy kontroli nie mają z tego tytułu problemów. Decyzja jak zawsze należy do kierowcy.
      Pozdrawiam.

      Powtórz
  • Luty 12, 2018 z 5:15 pm
    Permalink

    Muszę płacić podatek nawet jeżeli umowę mam na czas nieokreślony,a stały meldunek mam w Polsce?

    Powtórz
    • Luty 22, 2018 z 9:33 am
      Permalink

      A gdzie jest napisane, że musisz do Holandii przyjechać pracować? To jaka umowę masz Belastingu nie interesuje, a jedynie to, że chcesz korzystać z ich dróg, więc musisz płacić. Równie dobrze możesz przyjechać do Holandii z milionem euro w kieszeni tylko po to żeby tu zamieszkać.

      Powtórz
  • Luty 9, 2018 z 7:57 pm
    Permalink

    Witam. Jeżeli pracuje przez agencje i agencja daje mi swoje auto do pracy a prywatne używam np. raz w tyg na zakupy to czy muszę płacić podatek? Co muszę załatwić aby zwolnić z płacenia

    Powtórz
    • Luty 10, 2018 z 12:00 pm
      Permalink

      Niestety w Pana przypadku auto będzie uznane za używane przez cały okres pobytu w Holandii. Zwolnienie z podatku można dostać między innymi, jeżeli nie jesteśmy zameldowani w Holandii i używamy naszego samochodu maksimum 3 miesiące w skali roku. Co się z tym wiąże – auto może przebywać na terenie Holandii najdłużej 3 miesiące (nie musi być to ciągły okres, można zsumować krótsze okresy). Jeżeli ta sytuacja nas dotyczy, to można ubiegać się o zwolnienie z podatku drogowego na czas 6 miesięcy (w tym przypadku również nie musi być to ciągły okres).

      Powtórz
      • Luty 10, 2018 z 4:24 pm
        Permalink

        Muszę płacić podatek nawet jeżeli mam umowę na czas nieokreślony a zameldowany jestem Tymczasowo bo w Polsce mam stały meldunek?

        Powtórz
        • Luty 12, 2018 z 1:40 pm
          Permalink

          Jeżeli w ciągu ostatnich 6 miesięcy przebywał Pan w Holandii dłużej niż 4 miesiące, to musi Pan płacić niezależnie od rodzaju umowy i adresu zameldowania.

          Powtórz
  • Luty 1, 2018 z 10:03 am
    Permalink

    Witam!
    Mam meldunek w Holandii i auto na polskich tablicach zarejestrowane nie na mnie, czy ja mogę płacić podatek od tego auta? Osoba na którą zarejestrowane jest auto nigdy nie pracowała w Holandii. Trzeba wyrabiać jej SOFI NUMER?
    Pozdrawiam

    Powtórz
    • Luty 1, 2018 z 10:47 am
      Permalink

      Tak, może Pan płacić normalnie podatek drogowy na to auto. Właściciel nie musi wyrabiać Sofi.

      Powtórz
  • Styczeń 30, 2018 z 3:19 pm
    Permalink

    Witam,
    opłacaliśmy podatek ,samochód zjechał do Pl ok. rok temu,o czym poinformowaliśmy Urząd.Chciałabym przyjechać do męża do Nl tym autem na parę dni(na niego jest ono zarejestrowane).Tylko mąż pracuje w Nl i nie ma meldunku.Czy w razie kontroli mogę mieć problemy?

    Powtórz
    • Styczeń 30, 2018 z 4:25 pm
      Permalink

      Ogólnie nie spodziewałbym się żadnych problemów, jeżeli auto jest tylko parę dni na terenie Holandii. W przypadku kontroli odpowiednie służby sprawdzają, czy auto przebywało w kraju, czy poza jego granicami. Przekraczając granicę zostaje zrobione zdjęcie naszemu pojazdowi wraz z jego numerami rejestracyjnymi, co umożliwia stwierdzenie okresu pobytu auta w Holandii. Musimy być też świadomi, że nawet w razie nałożenia na nas kary, możemy się odwołać od decyzji i wykazać, że samochód znajduje się na stałe w Polsce.
      Pozdrawiam.

      Powtórz
  • Styczeń 28, 2018 z 6:32 pm
    Permalink

    Witam,
    szukam możliwości zgłoszenia auta do urzędu skarbowego przez ich stronę online za pomocą DigiD.
    czy mógłby mi ktoś podesłać link lub pokierować jak znajdę tą możliwość. Dziękuję i pozdrawiam

    Powtórz
  • Styczeń 9, 2018 z 10:49 pm
    Permalink

    Czy po tych 4 miesiącach pobytu jako osoba niezameldowana muszę zapłacić za cały okres mieszkania w Holandii ?

    Powtórz
    • Styczeń 10, 2018 z 1:48 pm
      Permalink

      Jeżeli sami zgłaszamy auto do podatku drogowego, to określamy datę rozpoczęcia. Wtedy, jeżeli byliśmy w Holandii na przykład już rok ale dopiero teraz przyjechaliśmy swoim samochodem, to wpisujemy datę przyjazdu auta do Holandii. Opłata od początku naszego pobytu w Holandii jest stosowana w przypadku niepłacenia podatku i bycia zatrzymanym przez policję lub służbę celną.

      Powtórz
      • Marzec 12, 2018 z 9:37 pm
        Permalink

        Witam pracuje na terenie Holandii przez firme z Luxemburga do Polski jeżdżę co tydzień autem na Polskich tablicach to znaczy w Niedzielę wjeżdżam do Nl i auto stoi na placu do Piątku potem jade do Polski i tak co tydzień czy w tym przypadku musze płacić podatek

        Powtórz
        • Marzec 25, 2018 z 12:12 pm
          Permalink

          Jest możliwe, żeby poprosić o zwolnienie z płacenia podatku bpm z tytułu pracy u zagranicznego pracodawcy. Warunkiem jest jednak to, że auto jest własnością pracodawcy i jest używane tylko przez Pana i ewentualnie przez Pana rodzinę. Można złożyć wniosek o zwolnienie za pomocą tego formularza. Dodatkowo można ubiegać się o zwolnienie z płacenia podatku drogowego na podstawie prawa międzynarodowego. Jest to zwolnienie na okres 6 miesięcy w roku lub na okres trwania stosunku pracy lub studiów, pod warunkiem, że auto jest używane tylko do podróży do i z pracy/studiów. Zanim jednak można się ubiegać o to zwolnienie, należy najpierw udowodnić, że nasze centrum interesów leży poza granicami Holandii. Nie będę opisywał tu całego procesu, ponieważ jest to zbyt obszerny temat. Dodam tylko, że zdaża się, że w wyniku postępowania, stwierdza się, że podatnik ma centrum interesów w 2 państwach. Co się z tym wiąże, i tak musi płacić. Pozdrawiam.

          Powtórz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.